Duurzame techniek, ambacht en kunst voor basisschool

 

Play Learn en Do-dag bij GBS de Bongerd

Vlak voor de zomervakantie, na de cito van groep 8, wist de leerkracht van groep 7 en 8 van GBS De Bongerd toch nog de aandacht van de kinderen vast te houden. Hoe ze dat deed? Door ze zelf te laten denken, spelen en werken. Een Play Learn Do-dag is een project waarbij techniek, ambacht en kunst wordt gecombineerd tot een uitdagend, speels én leerzaam programma.


De kinderen kregen een introductie over duurzame energie van John Verheijden van de Energiewinkel als aftrap voor de quiz die ze voor elkaar moesten gaan maken. De “windgroep” bedacht vragen over windenergie voor de “watergroep” en andersom. Om de antwoorden op de vragen te vinden mochten ze zelf op zoek gaan door mensen en bedrijven te bellen en door op bezoek te gaan bij een werkplaats waar een watermolen is gemaakt en bij een windmolen.
Karolien Blankers, beeldend kunstenaar, bedacht een opdracht  waardoor ze de kracht van water en wind al doende ontdekten en daar een kunstwerk mee maakten.


Aan het eind van het project deden de ouders mee aan de quiz en konden zij komen kijken naar de kunstprojecten. Zo heeft iedereen weer wat opgestoken over het inzetten van duurzame energie!

St. Ambacht 21, de Muzehof, platform Techniek Zutphen en Educatiepunt Zutphen werken samen om dit project voor alle basisscholen aan te bieden. Dit kan alleen als er extra financiering gevonden wordt. Het Torenfonds en st Ambacht leverden voor het project bij De Bongerd een mooie bijdrage!